7 energieboosters tegen je winterdip

Een winterdip of winter blues, de één heeft er meer last van de ander, maar we kennen (bijna) allemaal wel dat sombere gevoel. Het is nog niet eens echt winter, maar de dagen zijn wel flink kouder en ook al enorm donker. Zo langzamerhand gaan we er naartoe dat het ’s ochtends zelfs nog donker is als ik de kids naar school moet brengen! Best lastig, zo weinig daglicht op een dag, vooral voor je gevoel. Daarom vandaag 7 energieboosters tegen je winterdip.





Winter zonder dip

De winter begint officieel pas in december. De dagen zijn dan kort, maar door alle gezelligheid rondom Sinterklaas en Kerstmis en Oud & Nieuw gaat de tijd nog behoorlijk snel voorbij. Zelf vind ik het heerlijk om in huis bezig te zijn voor de feestdagen. Kaarsjes aan en lampjes overal, ik hou er van. Daarna komt januari, een lastige maand. Je valt dan in zo’n gat na alle feestdagen. De dagen zijn nog steeds kort en de lente is nog laaaaang niet in zicht.

Met het gebrek aan zonlicht komt ook een gebrek(je) aan vitamine D en dat helpt ook niet bepaald mee voor je winterdip. Zelf vind ik het in de winter bijvoorbeeld best lastig om uit bed te komen, het is nog donker buiten en mijn bed is dan nog zo lekker warm.. Ik voel me vaak nog moe bij het opstaan, en moet me er echt toe zetten niet te blijven liggen (hoe verleidelijk ook). Toch zijn er best een aantal dingen die je kunt doen om een winterdip te voorkomen, op te lossen of in ieder geval minder zwaar te maken.

7 Energieboosters tegen je winterdip

1. Natuur opzoeken

Ga naar buiten! Wij vinden het bijvoorbeeld heerlijk om te wandelen op de Sallandse Heuvelrug. Een heerlijke plek waar ieder jaargetijde mooie dingen te zien zijn in de natuur. Even weg uit je huiselijke omgeving en dat hoeft helemaal niet ver weg te zijn. Onze wijk grenst aan een kanaal aan de ene kant en een bos aan de andere kant. Vaak laten we de kinderen kiezen als we gaan wandelen: willen jullie het bos of het kanaal? Soms gaan zij op de fiets of step en wij wandelen. Dat is zo heerlijk! Je kunt je hoofd fijn leegmaken op deze manier en de buitenlucht is goed voor je. Buiten dat kan ik enorm genieten van al het moois in de natuur: let eens op de vogels om je heen bijvoorbeeld.

2. Opschrijven wat je blij maakt

Wanneer je van jezelf niet zo’n rasoptimist bent, kan het best lastig zijn om de goede dingen te zien. Daarom kan het enorm helpen om op dagelijkse basis op te schrijven waar je blij van werd die dag. Er zijn bepaalde boekjes en/of planners waar je dat in kwijt kunt, maar je hoeft het niet per se op te schrijven. Stel je zelf elke dag even de vraag: wat ging er goed vandaag? of waar werd ik blij van? Een aantal dingen waar ik zelf blij van word:

  • ons koffiezetapparaat wat zelf heerlijke cappuccino’s maakt
  • ik had een lekker ontbijt
  • ik luisterde fijne muziek
  • met wandelen heb ik een boomkruiper gespot (mag natuurlijk ook iets anders zijn, maar you get the point)
  • ik heb een nieuwe lekker recept ontdekt
  • mijn nieuwe dekbedovertrek

Sommige mensen hebben er baat bij om dit soort dingen op te schrijven. Dat kan bijvoorbeeld in een dankbaarheidsdagboek. Je hoeft er niet speciaal een dankbaarheidsdagboek voor aan te schaffen, dat mag ook in een simpel schriftje. Als je dan na een een tijdje kijkt wat je allemaal blij maakt, dan zal je zien dat het best een heleboel is! En daar word je dan automatisch ook blij van.

3. Een paar minuten lachen

Van lachen word je automatisch blij, dus zoek iets op waar je vanzelf om moet lachen. Wat mij afgelopen week nog deed lachen was het filmpje van Herman Finkers: Kroamschudd’n in Mariaparochie (dat ik deelde naar aanleiding van mijn artikel over mijn favoriete kerstmuziek). Maar ook filmpjes van James Corden of Jimmy Fallon maken me altijd aan het lachen.

4. Alle ramen open: frisse lucht

Een beetje frisse lucht kan enorm helpen bij het opkrikken van je humeur. Vooral nu we heel veel binnen zitten, krijgen we eigenlijk maar weinig frisse lucht. Heb je geen zin om echt naar buiten te gaan? Zet dan de ramen in je huis toch even open om lekker even door te waaien. Niet langer dan 10 of 15 minuten overigens, en dan gauw weer dicht. Zo haal je het ‘bedompte’ gevoel uit huis en kun je letterlijk met frisse moed weer verder.

zo voorkom je een winterdip

5. Probeer iets nieuws

Ga een nieuwe hobby leren! Maak een bullet journal, leer tekenen of schilderen (met YouTube!) of ga aan het haken! Door iets nieuws te leren train je je hersenen en dat helpt tegen een winterdip. Als je echt aan het haken wilt, heb ik een heleboel leuke haakprojecten voor je. Mijn zusje heeft leren haken via YouTube, dus als je het lastig vindt om een patroon te lezen, dan kun je ook vanalles op YouTube opzoeken.

6. Ga niets doen

Wil je hoofd je maar niet met rust laten? Soms helpt het dan om even helemaal niets te doen. Lekker even op de bank liggen en naar buiten staren kan dan een enorme energiebooster zijn. Laat je gedachten wat ze zijn en ontspan even lekker.

7. Blijf bewegen!

Een hele goeie energiebooster tegen een winterdip is om te blijven bewegen. Dat mag intensief, maar wandelen valt daar eigenlijk ook al onder. Door regelmatig te bewegen verklein je de kans op een winterdip. Het fijnst is dit eigenlijk in de buitenlucht, liefst overdag. Lukt dat niet, dan mag binnen bewegen ook hoor. Op zoek naar inspiratie hoe je binnen kunt bewegen? Lees dan eens over workout-apps voor thuis of over hoe ik mijn diastasis recti thuis heb aangepakt.

Wat is jouw ultieme tip tegen een winterdip?

xx
Loes




Dit artikel bevat affiliatelinks. Lees voor meer informatie mijn disclaimer

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.